Tekstgrootte
De Herenwegschool
Meer dan 140 jaar kennis en ervaring
De samenleving verandert in een hoog tempo en ons onderwijs verandert mee. Met meer dan 140 jaar ervaring heeft de Herenwegschool toegang tot een schat aan kennis en tradities.
De Herenwegschool geeft leerlingen, naast een basisschooltijd om nooit te vergeten, een rugzak aan bouwstenen mee die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken.
De kernwaarden van Protestants Christelijk Onderwijs Wassenaar (PCOW)
De Herenwegschool is onderdeel van de Vereniging PCOW. Binnen onze school zijn er duidelijke kernwaarden waarmee we bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van kinderen. Vanuit geloof en veiligheid. Dit doen we zonder de authenticiteit van de kinderen aan te tasten; ieder mens is uniek en alle culturele, sociale en fysieke verschillen mogen er zijn.
De kernwaarden:
Het onderwijs van de Herenwegschool
Leren is leuk! En er is niets mooiers dan de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en hun behoefte aan ontwikkeling en communicatie. Dit stimuleren we dan ook zoveel mogelijk op school.
Ons onderwijs richt zich op een breed scala aan vaardigheden:
· Emotioneel;
· Verstandelijk;
· Creatief;
· Sociaal;
· Cultureel;
· Lichamelijk.
We stemmen inhoud en leerdoel altijd zoveel mogelijk op elkaar af en laten ze in verbinding te staan met het dagelijks leven. Bijvoorbeeld door taal terug te laten komen in alle vakken, dus ook bij informatietechnologie.
Uniek en samenwerken
Uniek aan de Herenwegschool is het uitgebreide aanbod. We werken met projectonderwijs vanuit de methode ‘Alles in 1’die als kapstok dient voor gastlessen van experts uit de praktijk. Zo koken we op school en besteden we in de aandacht aan eigentijdse vakken als ‘Robotica’ . Daarnaast investeren we actief in samenwerkingen. Zo volgt groep 6 een masterclass over presentatievaardigheden en krijgen groep 7 en 8 lessen in debatteren.
Onderwijs op de Herenwegschool
In een veranderende samenleving kan een school niet stil blijven staan. Het is de taak van de school om leerlingen zich te helpen ontwikkelen en voor te bereiden op hun plaats in de maatschappij. Dit vraagt niet alleen kennis en vaardigheden (kwalificatie) van leerlingen, maar ook het eigen maken van normen, waarden, gedragingen en attitudes (socialisatie). Door het ontwikkelen van deze persoonlijke vaardigheden leren leerlingen te ontdekken wie ze zijn en leren ze om te gaan met wat ze denken, doen, voelen en willen. Dit vraagt niet alleen om leren ìn de klas, maar ook daarbuiten.
Vanuit deze gedachten ontmoeten kinderen, volwassenen, bedrijven en organisaties elkaar op de Herenwegschool. De school kent haar fundament vanuit het christelijk gedachtengoed. Daarbij nemen we een centrale plaats in binnen de gemeente Wassenaar. Samenwerken staat hoog in het vaandel.
De basis van ons onderwijs: zorgen voor de ander en de omgeving, leren van elkaar én met elkaar, respect voor elkaars achtergrond en elkaar de hand toereiken.
Het onderwijs op de Herenwegschool is opgebouwd uit vijf pijlers die de komende jaren verder worden uitgewerkt:
1. De basis op orde;
2. Toekomstgericht onderwijs;
3. Eigenaarschap;
4. Levensecht leren.
5. Persoonlijke ontwikkeling
Onder “de basis op orde” verstaan we dat de kinderen bij taal, rekenen en leesonderwijs de beste resultaten behalen; rekening houdend met de kennis, vaardigheden en mogelijkheden van het kind. Om dit te realiseren werken we onder andere met de Schooladviesdienst Wassenaar, Cees Bos en organiseren we externe audits. Ook voeren de leerkrachten samen (onder begeleiding van de intern begeleiders) analyses uit en bereiden ze samen lessen voor. Deze voeren deze uit, bespreken de lessen na en passen ze -indien nodig- aan.
Om te voorkomen dat de school haar eigen vlees keurt maakt de Herenwegschool onder andere gebruik van externe audits.
Op de Herenwegschool krijgen de leerlingen toekomstgericht onderwijs aangeboden, volgens het model van de 21e-eeuwse vaardigheden.
A Manieren van denken
1. Creatief en innovatief denken.
2. Kritisch denken, probleemoplossende vaardigheden, beslissingen nemen.
3. Leren ‘leren’ (metacognitie).
B Manieren van werken
4. Communiceren.
5. Samenwerken (teamwerk).
C Instrumenten (wat is er nodig om te kunnen werken)
6. Informatievaardigheden.
7. ICT-vaardigheden.
D Wereldburgerschap
8. Burgerschap (lokaal en wereldwijd).
9. Leven en werken (carrière).
10. Persoonlijke en sociale verantwoordelijkheid.
Vanuit dit model leren leerlingen niet alleen nieuwe dingen in de klas, maar ook daarbuiten.
Eigenaarschap begint bij betrokken zijn bij het leerproces: van leerlingen zelf, de leerkrachten in de klas en de directie. De school heeft de ambitie uitgesproken om deze pijler de komende jaren verder uit te werken. Zo willen we onderzoeken op welke wijze de leerlingen hun eigen drijfveren kunnen onderzoeken (waarom wil ik wat leren?). En of we kunnen gaan werken met een datamuur en leerdoelen voor een groep. Hierop kunnen bijvoorbeeld persoonlijke resultaten / doelen van de kinderen en hun bijdrage aan het groepsresultaat staan.
De Herenwegschool heeft de ambitie om in de toekomst te werken met een zogenaamd portfolio’ Iedere leerling heeft ook een map waarin de behaalde successen getoond worden, een leerlingportfolio. Voor de kinderen zelf een overzichtelijke samenvatting van hun groei en resultaten. Het format van de portfolio’s wordt afgestemd op het schoolniveau en de inhoud ervan verschilt per leerling.
De Herenwegschool hecht grote waarde aan levensecht leren. Kennis die kinderen opdoen wordt ondersteund door middel van praktijk- en ervaringsgericht onderwijs. Op die manier brengen ze het geleerde direct in de praktijk.
Levensecht leren legt de koppeling tussen school en de wereld daarbuiten.
Levensecht leren doe je door de buitenwereld naar binnen te halen en zelf naar buiten te gaan. Op de Herenwegschool werken we vanuit leerdoelen die de leerling zelf heeft opgesteld (in overleg met de leerkracht). Het resultaat: een grote betrokkenheid van de leerling. Ze maken een thema écht eigen. Levensecht leren wordt ondersteund door:
• excursies;
• activiteiten;
• gastdocenten.
“Op de Herenwegschool verwerf ik kennis, vaardigheden en ontwikkel ik mij als persoon. Ik krijg de ruimte om mezelf goed te leren kennen, te zijn wie ik ben en mijn talenten te ontwikkelen. Ook leer ik oog te hebben voor anderen en er voor hen te zijn als dat nodig is. Vanuit het christelijk gedachtegoed leer ik wat waardevol is voor het leven, voor mezelf en anderen. In samenwerking met leerkrachten en leerlingen ontwikkel ik competenties. Zo kan ik plezierig met anderen werken en spelen en leer ik mij te redden in verschillende situaties in de maatschappij.”
Voor zowel leerling, team als directeur geldt:
· Ik heb kennis;
· Ik ben verantwoordelijk;
· Ik kan samenwerken;
· Ik zet mijn talenten in;
· Ik reflecteer;
· Ik ben communicatief;
· Ik ben ruimdenkend;
· Ik heb zelfvertrouwen;
· Ik ben empathisch;
· Ik ben onderzoekend;
· Ik ben oplossingsgericht;
· Ik neem initiatief.
Ook hechten we op de Herenwegschool veel waarde aan algemene schoolse vaardigheden van onze leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan:
• positieve werkhouding;
• reflectie op het eigen handelen;
• uitdrukken van gedachten en gevoelens:
• met respect luisteren naar elkaar;
• ontwikkelen van zelfvertrouwen;
• verwerven en verwerken van informatie;
• bevorderen van verantwoordelijkheid;
• zorg voor- én waardering van de leefomgeving.
Door samen te werken met organisaties zorgen we ervoor dat we onze leerlingen een breed én uitdagend aanbod aan kennis en vakken kunnen aanbieden.
Samenwerkingen
De komende jaren wil de Herenwegschool zich meer gaan richten op een gepersonaliseerde benadering van het leerproces. Hierdoor is er meer aandacht mogelijk voor de leerling als individu.
We gaan daarom actief op zoek naar samenwerkingen om de leerlingen een zo breed mogelijk pakket aan onderwijs aan te bieden.
Als leerlingen de Herenwegschool verlaten is hun rugzakje gevuld met bouwstenen waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.
Kennis en onderzoek
Leerlingen die van onze school komen kunnen lezen, schrijven en rekenen. Ook hebben ze kennis van de wereld en die kennis kunnen ze ook toepassen in de praktijk. Onze leerlingen plannen zelfstandig hun weektaak. Onderzoek speelt hierbij een belangrijke rol. Ze zoeken op internet, raadplegen boeken en nemen enquêtes en interviews met deskundigen af.
Samenwerken
Weten wat ze wel én wat ze niet leuk vinden: dat weten leerlingen van de Herenwegschool wel. De kinderen delen hun talenten met elkaar en ze ontwikkelen zich steeds breder. Ook zijn ze zich bewust van waar ze (nog) niet zo goed zijn; leerpunten die we samen verbeteren. Ze weten: samen komen we verder. Onze leerlingen weten waar anderen goed in zijn en geven hen ook de kans om dat te laten zien. Ieder staat in zijn kracht!
Communicatief en empathisch
Vragen stellen en luisteren naar een ander: een van de belangrijkste vaardigheden die onze leerlingen meekrijgen. Bij goede communicatie hoort ook het reageren, stellen van vragen en samenvatten van een verhaal. Wat is de gezichtsuitdrukking en de houding van een ander? Ook leren ze zichzelf helder uitdrukken. Ze geven complimenten en feedback en kunnen daarnaast ook zelf complimenten en feedback ontvangen.
Zelfvertrouwen en reflectie
Hier op school mogen leerlingen zijn wie ze zijn. Reflectie is daarbij een belangrijk onderdeel. Leerlingen kijken naar het resultaat van het werk en naar hun werkhouding. Wat ging er goed? Wat ging er minder goed? Wat vonden ze makkelijk en waar hadden ze meer moeite mee? Waarom? Door met anderen te praten, leren ze meer over zichzelf en hoe ze iets een volgende keer anders kunnen aanpakken.
Oplossingsgericht en initiatiefrijk
Ieder probleem kan opgelost worden; daar gaan de leerlingen van de Herenwegschool vanuit. Sterker nog, het is juist een uitdaging én een kans om te leren. We motiveren de kinderen altijd om eerst zelf op zoek te gaan naar een oplossing voor een probleem. Lukt het niet? Dan kun je altijd om hulp vragen. Hebben de leerlingen zelf een goed idee? Dan stimuleren we ze om daarmee aan de slag te gaan, in samenwerking met anderen.